Trypofan a układ nerwowy

      Brak komentarzy do Trypofan a układ nerwowy

Co to jest trypofan i do czego jest na potrzebny?

Trypofan jest aminokwasem, który nie jest produkowany przez nasz organizm, dlatego gdy zachodzi taka potrzeba należy dostarczyć mu go z zewnątrz. Trypofan bierze udział w stymulacji układu nerwowego człowieka. Gdy zabraknie go w organizmie człowiek odczuwa pogarszające się permanentnie samopoczucie, spadek energii, czasem diagnozuje się u niego depresję. Trypofan może wspomagać diety odchudzające, ponieważ kontroluje zapotrzebowanie na węglowodany. W sposób naturalny trypofan znajduje się w mięsie, rybach, nabiale oraz nasionach strączkowych.

Trypofan należy do grupy aminokwasów niezbędnych organizmowi, ponieważ bierze udział w produkcji białek, enzymów oraz tkanki mięśniowej. Trypofan pełni wiele istotnych funkcji, m.in:

  • bierze udział w wytwarzaniu serotoniny, hormonu szczęścia
  • bierze udział w wytwarzaniu melatoniny, hormonu odpowiedzialnego za okołodobowy cykl organizmu
  • bierze udział w biosyntezie niacyny
  • powoduje zmniejszanie nadpobudliwości i napięcia, reguluje nastrój
  • bierze udział w procesie rozmnażania
  • wywiera wpływ na laktację
  • wywiera wpływ na wytwarzanie kinureiny, chemicznego filtra UV produkowanego w gałce ocznej
  • bierze udział w syntezie rodopsyny, światłoczułego barwnika umożliwiającego widzenie po zapadnięciu zmroku
  • wpływa na pracę całego układu nerwowego, reguluje poziom neuroprzekaźników
  • reguluje przemianę materii i metabolizmu węglowodanów
  • wpływa na poprawę odporności organizmu

Nadmiar i niedobór trypofanu

Gdy pojawia się niedobór trypofanu w codziennej diecie, choćby za sprawą restrykcyjnego ograniczenia spożywania wielu produktów, mogą pojawić się wyraźne objawy:

  • różnice nastrojów
  • zahamowanie wzrostu
  • niedokrwistość
  • spadek białka we krwi
  • utrata owłosienia
  • stwardnienie skóry
  • stłuszczenie wątroby
  • zahamowanie laktacji

Z kolei nadmiar trypofanu w organizmie, powstały choćby w wyniku nadmiernej suplementacji może objawiać się torsjami, bólami głowy, suchością w ustach, zaburzoną koordynacją ruchów.

Gdzie znajdziemy trypofan?

Dzienne zapotrzebowanie na trypofan osoby dorosłej wynosi 5 mg/ kg m.c.W sposób naturalny trypofan znajduje się w: pestkach dyni, ziarnach soi, mozzarelli, cielęcinie, piersi z kurczaka, tuńczyku, otrębach owsianych, jajkach, białej gotowanej fasoli.

Trypofan a odchudzanie

Niski poziom trypofanu w organizmie skutkuje wzmożoną potrzebą jedzenia węglowodanów. I odwrotnie, wysoki poziom trypofanu w osoczu powoduje ograniczenie łaknienia na rożnego rodzaju produkty węglowodanowe.

Dodaj komentarz