Szpinak- źródło witamin i mikroelementów

      Brak komentarzy do Szpinak- źródło witamin i mikroelementów

Szpinak – warzywo uprawne

Szpinak należy do rodziny roślin szarłatowatych. W skład tej roślinnej rodziny wchodzą trzy gatunki, wszystkie pochodzą ze środkowo-zachodniej Azji. Ze wszystkich trzech gatunków najbardziej znanym i to na całym świecie jest szpinak warzywny.

Jak uprawiać szpinak?

Szpinak jest tzw. rośliną długiego dnia, latem gdy robi się ciepło, a w powietrzu jest dużo mniej wilgoci, traci na wartości. Szpinak doskonale uprawia się w przydomowych ogródkach, jednak potrzebuje gleby nieco cięższej, piaszczysto- gliniastej, żyznej i niezakwaszonej. Najlepiej, gdy gleba ma odczyn obojętny. Szpinak uprawia się w pierwszym lub nawet drugim roku po oborniku. Warto dla tej rośliny znaleźć miejsce słoneczne, a jednocześnie zaciszne.

Właściwości lecznicze szpinaku

Właściwie już nie kwestionuje się w ogóle właściwości leczniczych szpinaku. Dawno wykazano, że liście szpinaku posiadają cechy lecznicze, antynowotworowe i jednocześnie chronią ludzki organizm przed miażdżycą. Dzieje się tak dzięki zawartym w roślinie :beta-karotenowi i witaminie C a także luteinie. Szpinak jest doskonałym źródłem magnezu mającego kojący wpływ na system nerwowy człowieka. Obniża podatność na wszechobecny stres, uspokaja i wycisza. Wyraźnie pomaga również na zawroty głowy i jej bóle.

Szpinak jest również wartościowym składnikiem diety dla osób z nadciśnieniem. Zawarty w nim potas skutecznie obniża ciśnienie krwi, wspomagany przez magnez reguluje pracę serca i całego układu krwionośnego. Jednak szpinak najbardziej jest znany i zalecany ze względu na zawarte w nim łatwo przyswajalne żelazo. Żelazo bierze udział w produkcji czerwonych krwinek i transportuje tlen w organizmie.

Szpinak szczególnie zalecany jest kobietom w ciąży, u których występują w związku z ciążą wahnięcia w przyswajalności witamin i mikroelementów. Zawarty w tym warzywie kwas foliowy ma zdolność zapobiegania wadom układu nerwowego u dziecka i układu krążenia. Witamina K natomiast wspomaga krzepnięcie krwi a witaminy z grupy B obniżają cholesterol. Szpinak jest również niskokaloryczny, dlatego zważywszy na bogactwo jego składników w stosunku do ilości samego pokarmu warto włączyć go do swojej diety. Zwłaszcza, że potas i witaminy z grupy B biorą udział w spalaniu węglowodanów i tłuszczów, co z kolei przyspiesza metabolizm organizmu.

Warto tylko pamiętać, że szpinaku nie powinny jeść osoby cierpiące na kamicę nerkową. Zawarty w szpinaku kwas szczawiowy może przyczynić się do rozwijania się tej choroby. Jedząc szpinak warto łączyć go z produktami jak najsilniej zasadowymi.

Dodaj komentarz