Po co linkować stronę?

      Brak komentarzy do Po co linkować stronę?

Osoby zajmujące się marketingiem w sieci nie od dziś wykorzystują w swojej pracy linkowanie jako sposób na zwiększenie popularności strony. Na czym polega prawidłowa strategia linkowania i co może dać stronie internetowej? Te pytania zadaliśmy naszemu ekspertowi, którym jest Marek Masalski, freelancer z Białegostoku, specjalista do spraw marketingu internetowego.

– Proszę wyjaśnić naszym czytelnikom, czym właściwie jest linkowanie?

– Mówiąc w skrócie, linkowanie polega na tworzeniu wysokiej jakości linków prowadzących do naszej strony internetowej i umieszczaniu ich w odpowiednich miejscach w internecie. Z angielskiego nazywa się „link buildingiem”, czyli „budowaniem linków”, ale idąc dalej w tłumaczeniu można również powiedzieć, że to takie „budowanie połączenia”. Dobrze oddaje to sens tego działania, ponieważ łączymy treści umieszczane przez nas na innych wartościowych stronach  internetowych z naszą stroną właśnie przy pomocy prowadzących do niej linków.

Chodzi o to, by w różnych właściwych miejscach w internecie umieszczać odnośniki do naszej witryny, które w ten sposób będą promowały treści znajdujące się na niej. W ten sposób możemy popularyzować ofertę swoich usług czy też produkty, które sprzedajemy, jeżeli prowadzimy sklep internetowy. Umieszczanie wartościowych linków na odpowiednich stronach dobrze wpływa na pozycjonowanie stron internetowych. Dzięki temu w wynikach wyszukiwania użytkownicy Google mogą zobaczyć naszą stronę na wyższych miejscach, co jest bardzo istotne, bo wiadomo, że osoby wyszukujące w internecie określonych treści zwykle wchodzą tylko na strony prezentowane jako pierwsze, a gdy na nich znajdą odpowiednie informacje, to nie muszą już szukać dalej.

– Z czego wynika to przełożenie dobrego linkowania na konkretne korzyści dla strony i jej właściciela?

– Z tego, jak działają wyszukiwarki internetowe. Linkowanie to tylko jedna z metod prowadzenia skutecznych działań marketingu w internecie. Nazywa się je optymalizacją off-site, czyli „poza stroną”. To dopełnienie działań „on-site”, czyli prowadzonych na stronie, takich jak na przykład odpowiednie używanie słów kluczowych w tytułach czy artykułach pojawiających się w naszej witrynie.

Trzeba wiedzieć, że algorytmy wyszukiwarek tworząc kolejność wyświetlanych stron dla danego zapytania każdego użytkownika biorą pod uwagę szereg różnych czynników wpływających na to, które strony internetowe uważają za najlepiej pasujące do oczekiwań danej osoby szukającej informacji. Jednym z tych czynników jest właśnie duża liczba odnośników z wartościowych źródeł, prowadzących do danej strony. Im więcej takich „wartościowych” linków, tym wyższa będzie pozycja naszej strony internetowej. W ten sposób zyskuje ona bowiem na wiarygodności dla wyszukiwarki. Można powiedzieć, że w takiej sytuacji robot wyszukiwarki uznaje ją za bardziej godną polecenia użytkownikowi.

Oczywiście nie każdy link jest dla naszej pozycji w wyniku wyszukiwania dobry. Wręcz przeciwnie, jeśli linki prowadzą z niezbyt wiarygodnych stron lub są niewłaściwie skonstruowane, to mogą raczej zaszkodzić niż pomóc. Bez wątpienia jeden dobry jakościowo link da nam więcej niż wiele słabych.

– A jakie są podstawowe zasady dobrego linkowania?

– Przede wszystkim trzeba mieć dobrą strategię linkowania i – tak jak wspomniałem – dbać o wysoką jakość samych linków. Google przywiązuje do jakości bardzo dużą wagę. Kluczowe jest tworzenie dobrych, unikalnych treści, w których umieszczamy linki do naszej strony. Dobrze jest to robić na wartościowych blogach czy portalach branżowych. A jeżeli treść trafia na cenione strony internetowe, ma wysoką wartość merytoryczną i jest ciekawa dla odbiorcy, to istnieje większa szansa na to, że będzie udostępniania dalej, co jeszcze zwiększy zasięg oddziaływania naszych linków.

Do tego należy pamiętać, by linki pojawiały się w tekście naturalnie. Zwykle stosuje się tak zwane „anchory”, czyli tekst, który zawiera w sobie link do strony. Musi on być naturalną i zrozumiałą dla odbiorcy częścią danej treści. Ponadto, na pozycjonowanie stron przy pomocy linkowania dobrze wpływa dywersyfikacja źródeł linków. Chodzi o to, by do naszej strony prowadziły odnośniki z różnych miejsc w internecie, a nie tylko z jednego. Dla wyszukiwarki to sygnał, że wiele źródeł „uważa” naszą witrynę za wartościową.

Swoje linki możemy umieszczać zarówno w branżowych serwisach, jak i na własnym zapleczu w postaci portali czy blogów, a także w komentarzach pod artykułami czy w mediach społecznościowych. Pamiętając oczywiście o tym, by wybierać miejsca wartościowe i – co też ważne – głównie związane tematycznie z profilem naszej działalności. Bo również to bierze pod uwagę Google. Zgodność tematyczna jest wysoko oceniania, dlatego należy raczej unikać zarzucania linkami stron, które zupełnie nie mają związku z rodzajem naszej oferty, bo nie przyniesie to raczej efektu, a może wręcz zaszkodzić.

Dodaj komentarz